Thursday, 22 September 2022

Pengalaman ambil degree Pengurusan Perpustakaan (Sem 5) + Nasihat


 Assalammualaikum semua! ^^ 

Yay aku kembali dengan entri baru! Hehe kemain lama betul aku nak update blog huhu. Maaflah guys. Cuti semester kalini memang aku betul2 gunakan untuk bercuti sebab insya-Allah next cuti semester dah start praktikal dekat perpustakaan hehehe. Takpa, bila-bila free nanti aku akan cuba usahakan untuk update blog.


Sebelum tu, korang ada perasan tak design blog aku dah berubah? Hehe siap ada gambar aku berkonvo lagi hihi alhamdulillah, 18/9 haritu aku sudah selamat digelar sebagai alumni UiTM. Sebak woo waktu pengumuman ni. Waktu nyanyi lagi UiTM Di Hatiku tu aku memang feeling habis nyanyi sambil dongak atas sebab taknak air mata mengalir jatuh.  Makeup kena jaga lagi sebab nak ambil gambar dengan classmate & dekat studio XP. Yang nak tengok aku tu, pandai-pandailah skip dekat diploma pengurusan perpustakaan kat sini hehe:

So, macam biasa, dah nak masuk semester baru ni, aku akan berkongsi pengalaman semester semasa aku (dalam mengambil program IM244 (Bachelor of Information Science (Hons) Library Management) atau dalam Bahasa Melayunya, Ijazah Sarjana Muda Sains Maklumat (Kepujian) Pengurusan Perpustakaan di UiTM cawangan Puncak Perdana) iaitu kalini semester 5. Haaa yang tak faham apa aku duk celoteh ni boleh baca pengalaman aku mula2 nak ambil degree di >sini< okiee ♡  Kalau nak baca pengalaman diploma pengurusan perpustakaan aku pula boleh ke >sini<.


Bismillahirrahmanirrahim...


Peringatan : Segala yang baik itu datangnya daripada Allah manakala yang buruk itu datangnya daripada diri ini. Saya mohon maaf jika terdapat apa-apa yang mengguris hati. Kemungkinan saya salah pilih terma yang sesuai. Tujuan entri ini ditulis hanya untuk berkongsi pengalaman.


Semester kalini kami masih lagi ODL. Ni akan datang semester 6 baru kami akan duduk dekat kolej. Nervous juga nak masuk kampus setelah lama ada di rumah. Harap semuanya berjalan lancarlah nanti ketika pendaftaran kolej aamiin. (Minta tolong doakan classmate aku semua juga guys agar dapat kolej atau rumah sewa ♡). Teringat pula zaman diploma dulu dekat Merbok. Untuk degree ni aku sempat pergi UiTM Puncak Perdana kejap aje haritu sebab ada urusan presentation untuk group assignment IML606. 


Baiklah, ini senarai kursus yang aku ambil untuk semester lima.


KURSUS KEPERLUAN UNIVERSITI *WAJIB*

  • EWC663 - ENGLISH FOR MEETINGS AND DISCUSSIONS
  • TAC501 - INTRODUCTORY ARABIC (LEVEL III)


KURSUS TERAS FAKULTI *WAJIB*

  • IML601 - PUBLICATION AND PRODUCTION OF INFORMATION MATERIALS
  • IML605 - ORGANIZATION OF INFORMATION: ABSTRACTING AND INDEXING
  • IML606 - CHILDREN'S LIBRARIANSHIP


KURSUS ELEKTIF *WAJIB & IKUT PILIHAN PELAJAR*

  • IMR454 - MANAGEMENT OF RECORDS REPOSITORY
  • IMS457 - MULTIMEDIA FOR INFORMATION PROFESSIONALS


LAIN-LAIN

  • FST - FINISHING SCHOOL TALK (Wajib untuk semua pelajar semester 5)



Jom kita mulakan ! <3

  • EWC63

Kalini punya ewc memang korang akan fokus pada cara berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris. Jadi korang kena banyakkan berlatih sebutan dan basic grammar kena study semula, kot korang dah lupa. Macam kami dulu, madam bagi soalan untuk kami jawab apa nama tense itu dan ini. Hihi. Oh ya, ada juga buku teks yang pensyarah akan suruh beli tapi tak wajib beli.


Korang akan belajar 2 cara meeting. Pertama ialah informal meeting dan kedua ialah formal meeting. 


Pertama sekali, korang kena create satu group & kena pilih satu company untuk berlakon jadi staff kat situ. Sorang akan jadi boss, lagi sorang jadi setiausaha & yang lain akan mewakili setiap department. Macam group aku dulu, kami pilih POPULAR. Yeshh kedai buku tu hehe. Fe-feeling ada kedai buku sendiri, apa salahnya huehue.

Untuk informal meeting, korang tak perlu risau sangat. Yang ini agak mudahlah sebab korang kena saling bertanya & jawab. Janji jangan senyap. Yang ketua / boss pula akan lead conversation tu & bagi idea sikit2. Setiausaha pun jangan senyap, kena bagi idea juga. Nak berlawak ke ha saat ni boleh. Cuma pastikan ada agenda etc. Nanti korang kena practice dengan record video dalam 2 kali dan upload kat youtube video2 tu (ini kes kami la). Waktu kuliah nanti haaa pensyarah akan pilih satu video untuk tengok depan kelas. Classmate lain akan disuruh bagi feedback tang mana tak okey & pensyarah akan bagitahu apa yang perlu improve.

Bila dah siap practice, korang kena buat informal meeting ni secara betul2 pula (yang ada markah) dalam google meet dengan pensyarah. Nanti akan dapat scenario secara spontan & ada masa 10 minit je nak discuss sebelum start meeting.

Yang formal meeting pun sama cuma kena serius. Ala2 korang nak bermeeting di syarikat Megah Holding dalam drama TV3 tuu XD. Korang kena buat practice 2 kali then google meet dengan pensyarah. Cuma formal meeting agak payah sikit sebab ada prosedur yang kita kena ikut. Jadi korang kena fokus dan ingat ayat wajib untuk dipakai dan flow formal meeting tu macam mana. Oh dan korang juga akan belajar tulis minute meeting tau! Pastikan hafal format dan ayat-ayat asas sebab ni semua korang akan gunakan untuk final test. Nanti dekat paper akan dapat soalan & arahan serta nama² staff. Ibarat kita akan jadi setiausaha yang menulis minit meeting gituu. Jadi kena tengok nama setiausaha dalam soalan tu. Jangan korang letak nama sendiri sudah ekekeke.

Nasihat lain untuk ewc663, korang kena buka camera setiap kali kuliah sebab pensyarah akan ambil markah dari segi reaksi muka & bila pensyarah tanya, korang jawab ke tak. Eye contact la, grammar korang waktu speaking la haa itu semua diambil kira. Yang hebat & suka sangat speaking tu, time ni la korang boleh dapat markah free & kalau nak grab the spotlight hehe.


Okey jom kita ke kursus kegemaran aku pulak.

  • IML601

Yang ulat buku dan nak jadi penulis atau kerja dekat kedai buku ke haa confirm akan jatuh cinta dengan kursus ni sebab korang akan belajar pasal dunia penerbitan buku. Korang juga akan belajar pasal penerbitan bahan akademik. Haa ingat sama ke proses nak terbit buku akademik ni? Lain tauu! Make sure fokus nanti dalam kelas okiee. Untuk assignment, korang kena tulis cerita, jadi editor & hasilkan sebuah buku (yang group assignment). Amacam? Best kan? :> Waktu kami dulu, kami satu kelas kena buat pengalaman hari raya. Yang pandai melukis ke ha memang bonus la untuk part menulis tu nanti. Boleh lukis doodle atau mini komik ke. Ala2 diary of wimpy kid gituu. Tapi kena tengok juga pensyarah nak korang tulis pasal apa & style buku macam mana. Macam kami, kena buat dalam style coffee table book.


Nasihat lain:

1. Minta rubric sesiap daripada pensyarah waktu nak hasilkan cerita sendiri atau edit cerita kawan atau nak compile/create buku .

2. Waktu nak buat buku tu nanti, alert dengan muka surat buku kita. Refer pada buku sebenar macam aku, refer pada novel Bookiut (sebab takda coffee table book). First page tu selalunya belah kanan, then second page yang belah kiri tu akan kosong. Next page ialah title page. Then next verso page pula. Kena refer ayat verso dalam buku/novel. Dan lain2. Ni nanti tanya pensyarah korang macam mana nak buat kalau tak faham.

3. Boleh refer ke AMAZON KDP >sini< untuk measurement cover buku (untuk buat design cover buku yang termasuk spine dekat tengah tu). 


Okey next!

  • IML605 

Macam diploma IM120 dulu, korang kena buat index. Bezanya kalini korang kena buat abstrak sekali. Ada 3 jenis abstrak yang kita akan fokus iaitu indicative, informative & critical. Korang kena fokus pada cara menulis abstrak (BM & BI) dan kena tahu keyword dalam teks abstract untuk tahu teks itu jenis abstrak apa. (Boleh rujuk EQPS tengok paper macam mana kot confuse dengan apa aku cuba sampaikan). Assignment ni nanti korang kena cari artikel dan ada juga kena buat infografik. Group assignment pula kena cari satu bahan (contoh: e-book nonfiction yang takda index lagi) yang bersesuaian dan selepas itu, buat index macam biasa iaitu BOBI (Back of the book index).



  • IML606

Dan seterusnya ialah IML606. Kursus ni antara yang paling aku look forward semester ni sebab dapat belajar pasal kanak-kanak dan bahan bacaan kanak-kanak. Al maklumlah, aku suka baca novel cerita kanak² & siap pasang angan2 lagi nak jadi penulis middle grade fiction. Ala2 Hanna Alkaf dan Tunku Halim gituu takpun yang paling femes tu J.K. Rowling. Hihi. Jadi segala perkara yang kami belajar tu aku hadam betul2. Iyela manalah tahu, boleh diguna pakai untuk menulis nanti hehe. (Doakan aku ya guys! ^_^) Okeyy untuk assignment pula, yang individual kami kena tulis informative article. Yang group assignment, kami kena buat bahan bacaan untuk kanak-kanak takpun bina mini model perpustakaan kanak-kanak kalau tak silap. Nanti adalah pensyarah bagi list untuk korang pilih. Group aku pilih yang option kena sediakan bahan-bahan untuk buat Book Tasting.


Bukan itu ja tauu, nanti korang kena buat program/event kelas sekali. Yang ini satu kelas terlibat. Ala2 iml553 dulu tuu. Disebabkan sem ni kelas kami ada yang dah balik kampus, kami decide untuk bahagi 2 kumpulan. Kumpulan 1 terdiri dari yang ada di rumah, jadi kami kena buat program online. Kumpulan 2 pula terdiri daripada yang ada di kampus, jadi mereka akan menjalankan program secara fizikal bersama kanak2. Untuk kes kelas aku, mereka pergi ke tadika & pensyarah pun ikut sekali lihat aktiviti yang mereka lakukan di sana. Sambil2 pantau, sambil2 bagi markah hehe. Waktu online program aku tu pun pensyarah join dan stay tengok sampai habis google meet kami. Nak tengok, menjadi ke tak program kami tu.


Alhamdulillah, semester ni aku diberi peluang untuk menjadi ketua program untuk kumpulan 1 kelas aku. Dan aku boleh kata yang agak mencabar nak buat event dengan kanak2 secara atas talian. Tapi alhamdulillah, kami dapat capai target jumlah audience kami. Tips aku ialah korang kena promote dekat group2 FB atau tag penerbit atau orang2 dalam bidang buku macam penulis takpun bookstagrammer. Insya-Allah sekali dorang dah share atau retweet/like, nanti ada la kenalan dorang yang lain akan share pasal ni juga. Sebab program kami ni ada kaitan dengan amalan membaca & menulis buku. Macam dalam entri aku sebelum ni, aku applykan elemen cabutan bertuah untuk tarik crowd dengan menghadiahkan buku penulis.

Dan alhamdulillah, memang kebetulan sangat penceramah kami, Puan Sabrina ada datang ke Pesta Buku PBAKL untuk sesi ramah mesra di booth PTS. Aku pun apa lagi, grab la buku (diskaun kaw2 okehh!!) untuk para pemenang & minta tandatangan. Sambil2 tu aku rakam video waktu Puan Sabrina tengah sign buku. Video ni boleh promote dekat FB page. Boleh tengok postingnya di sini:

Jadi di kesempatan ini aku nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada Puan Sabrina Ismail (penulis Bookiut Boba Girl, Elite Bunian, Beyblaze Girl, Miss Baker dan macam-macam lagilah karya beliau XD) kerana sudi menjadi penceramah jemputan kami. ^^ Memang Puan Sabrina sangat professional orangnya dan banyak membantu aku. Untuk pengetahuan semua, nama program kami tu, Puan Sabrina la yang suggestkan. Hehe. Terima kasih lagi sekali Puan Sabrina ♡♡♡ Jangan lupa beli buku beliau okiee! Aku recommend Boba Girl & kalau nak ada feeling dekat dengan hati, boleh cuba Miss Baker sebab latar masa ceritanya ketika pandemik berlaku di negara kita. ^^

Wokey, tambahan maklumat mengenai honorarium dari entri sebelum >ini<, kalau korang nak jemput penceramah freelancer atau penceramah tu orang luar UiTM untuk event online, korang kena dapatkan semua ni untuk claim honorarium (dana) tau. Make sure juga korang dah collab dengan persatuan akademik kalau nak claim. Okiee. Jangan lupa untuk tanya staff HEP/HEA atau kawan persatuan pasal ni untuk double check. Tau2.


Before program:

  • Proposal (dalam word)
  • Slide proposal (dalam pdf - untuk present & explain dekat pensyarah korang)
  • CV/resume penceramah (dalam pdf)
  • Borang C dalam word


After program

  • Laporan program
  • CV/resume penceramah
  • Borang C
  • Surat kelulusan program
  • Surat jemputan program
  • Borang honorarium
  • Borang senarai semak honorarium
  • Salinan IC penceramah
  • Salinan penyata akaun muka depan penceramah


Nasihat lain:

1. Kalau korang still boleh/kena buat online event, make sure ketua program atau penolong ketua program atau setiausaha ada yang boleh turun datang ke fakulti untuk present idea program korang tu nanti. Also untuk hantar hardcopy. Macam kes aku, aku kena turun sebab aku ketua program dan alhamdulillah aku dapat pergi ke fakulti masa tu. Kalau tak boleh, kena hantar wakil.

2. Since korang kena buat program kanak-kanak, ayat dalam tentatif tu nanti korang kena buat dengan cara friendly tau and jangan terlalu formal macam iml553 dulu. Ni contoh kami buat sebelum ni. Korang boleh tengok perbezaan tentatif untuk audience umum vs audience kanak2. Lagi satu, nanti korang gunakan terma "aturcara" tau. Idokler formal sangat.

3. Nanti yang incharge untuk OBS (FB Live), memang kena ada internet kuat. Kalau takda siapa yang internetnya kuat, better korang fokus buat dekat google meet atau zoom ja sebab kes kami timing dekat FB live dengan Google Meet terlalu jauh gap. End up yang dekat FB pun masuk Google Meet sekali huhu.


Manakala ni  bahan promosi untuk program online kami. A huge shout out to our Biro Teknikal ^^.


  • Countdown poster

*waktu kami dah blast poster ni lah baru perasan sepatutnya 5 DAYS TO GO
kena tukar ke 5 HARI LAGI. Nampak tak konsisten dari penggunaan bahasa XD.
So make sure nanti korang tak buat kesilapan yang sama tau!*


  • Poster


  • Aturcara

>FB PAGE<


Chaiyok okeyh!! ^^


Okey, jom kita ke arabic language pula.

  • TAC501

Okey untuk third language / bahasa ketiga, bagi aku bahasa arab kalini agak mencabar dan best sebab kita akan belajar lagi mendalam. Macam2 lah kami belajar. Siap kena bina ayat lagi (yup, ni antara jenis soalan yang terbaru mereka masukkan dalam writing test. Sebelum ni takda pun kena bina ayat). Like usual, kena beli buku teks. Harga still maintain macam semester lepas. Waktu kami dulu, pensyarah kami suruh guna Microsoft Teams. Agak jakun juga la nak install & pakai. Lama2 best pula guna MT ni hahaha siap boleh turn in. So boleh lah kot korang install siap2 microsoft teams ni. Takpun boleh juga tunggu pensyarah korang dulu. * Lupa nak mention assignment. Macam biasa, korang kena buat video roleplay partner & secara group :>


Moh kita ke elektif pulak. Elektif kalini aku pilih IMR454 & IMS457

  • IMR454

Macam aku pernah share di entri sebelum ni, untuk kursus elektif rekod, flownya sepatutnya IMR451 (record management) > IMR454 (record center) > IMR455 (archive). Jadi kalini lebih fokus pada record center. Bagi aku IMR454 ni boleh tahan juga payah sebab banyak perkara baru yang kami belajar. Apa yang aku ingat macam measurement untuk shelve, kotak, jenis kotak, jenis-jenis staff dll. Tapi! Semua tu akan membantu untuk korang faham konsep sebuah record center. Mula2 tu macam pening lalat sikit nak faham tapi lama2 tu insya-Allah boleh catch up sebab pensyarah kami banyak tanya kami dalam kelas apa yang tak faham. Lepastu ada quiz lagi ha memang kena fahamkan lah sebelum nak jawab tu. Individual assignment nanti korang kena buat article review (macam biasa) cuma nanti tolong cari secepat yang mungkin sebab artikel pasal record center ni agak terhad berbanding record management & archive. Tau tau!! Cepat-cepat cop 2 artikel tu nanti. Also group assignment korang akan kena cipta commercial records center & buat proposal. Kena buat promotion materials sekali. [ Jangan lupa untuk jawab weekly questions dekat I-Discuss tau! Setiap dari tu ada markah! ]

  • IMS457 

Last sekali ialah elektif system. Untuk kursus ni, korang akan belajar banyak pasal multimedia lagi-lagi yang pasal linear & non-linear multimedia. Group assignment korang kena buat multimedia project. Kalau individu, kena buat article review dan jufa buat e-resume guna power point. [ Jangan lupa untuk jawab weekly questions dekat I-Discuss tau! Setiap dari tu ada markah! ]

FINISHING SCHOOL TALK

Selain dari tu, untuk semester 5 ni kami ada Finishing School Talk. Mesti pelik apa benda la FST ni kan? Ini memang khas untuk semua student sem 5. Nanti akan ada tetamu yang datang bagi talk macam kami dulu, Ketua Pustakawan Perpustakaan Kuala Lumpur. Ini hari pertama. Nanti hari kedua yang FINISHING SCHOOL LDK, korang akan dengar talk daripada pensyarah kita pula mengenai persediaan untuk ke alam pekerjaan mengikut group masing-masing. Macam cara berpakaian dll. Kalau ada apa2 nak tanya nanti, korang tanya ja pensyarah korang tu. Lepastu,  korang kena sediakan resume, cover letter & video e-resume sebelum hari FST ni. Nanti waktu hari FST LDK tu, lepas habis talk, pensyarah akan cari mana2 video, resume atau cover letter dan share dengan group korang. Bukan tu ja, semua bahan2 ni juga korang boleh gunakan waktu nak apply latihan industri cuti sem 6 nanti. So, boleh buat cantik2 hehe.

Wokeyy itu sahaja entri untuk kalini! Maaf lambat update. Sebab selalunya lepas dapat result final exams aku akan terus update blog. Kalini tak jadi sebab aku duk prepare nak berkonvo. Nervous woo! Hahaha nak practice jalan pakai heels lagi kekeke. Harap entri kalini bergunalah ya untuk yang bakal memasuki semester 5. Yang baik itu semua datangnya daripada Allah. Dan yang buruk itu datangnya daripada yang sedang menaip ini.


Sekian.


Yang ikhlas,

Nisha


p.s. insya-Allah aku akan cuba tulis entri pengalaman berkonvo pula di masa akan datang. Harap membantu la sedikit bagi yang nak berkonvo bulan 12 nanti hehe.

1 comment:

Sii Nurul said...

MaysaAllah.. pengalaman yg berharga.. byak yg dipelajari.. menarik juga bidang nie.. salah satu pilihan sy juga dulu cuma mungkin tiada rezeki di situ..