Selamat datang!
Hadiah Bintang Jatuh, blog yang diwujudkan oleh seorang gadis manis (ecehhh manis lah sangat hahaha) yang mempunyai hobi mengarang serta seorang alumni library student. Insya-Allah, saya akan menceritakan pengalaman, tips, nasihat, giveaway entry dan lain-lain. So, enjoy your visit here! Jangan lupa tinggalkan jejak dalam CBOX. Nanti bolehlah saya blogwalking semula (;
NAK TAHU LEBIH LANJUT?
Klik sini
  • 1
    BELAJAR
    Pengalaman belajar diploma & degree saya dalam bidang pengurusan perpustakaan ♡
    Klik sini
  • 2
    ULASAN
    Antara review buku yang saya dah baca ♡
    Klik sini
  • 3
    PERKONGSIAN
    Pengalaman saya pergi ke tempat-tempat menarik seperti ke pesta buku ♡
    Klik sini

REVIEW PENTALOGI HIKAYAT SATRIA SATRIA SEJATI KARYA HILAL ASYRAF ( NO SPOILER!)

Assalammualaikum semua! Setelah lama aku menyepikan diri, habis bersawang blog ni tak dikemaskini. Eh terpantun pulak XD. Al kisah sepatutnya ada entri blog yang akan aku publish lepas entri sebelum ni. >SINI< Tapi tak sempat nak publish. Kalau sempat pun malas nak edit *ehekk XP*

Oh ya. Ada lagi ke yang nak baca entri blog aku ni hahaha. Aku pun sekarang dah jarang sangat nak blogwalking ke blog para blogger yang lain. Huhu. Apa khabar kepada yang sedang membaca ni? Aku harap korang semua baik-baik sahaja. Kepada yang tengah stress, penat, tak cukup rehat, pastikan korang dapat rehat yang cukup okeyy? (=

Anyway aku kembali dengan entri baru iaitu untuk mengulas / review Hikayat Satria-Satria Sejati karya Hilal Asyraf. Sebelum ni aku pernah ulas karya TRILOGI TAKDIR beliau. Kepada yang ter-miss tu bolehlah baca di >SINI<; .

Nah aku belanja gambar merchandise untuk pra-tempah buku HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI 4 & 5 haritu eheeeeee~~

Harga setiap satu buku ni RM30 tapi dapat harga istimewa kalau tempah semasa pre-order. Dengan kos penghantaran percuma lagi. Alhamdulillah, aku gembira sangat waktu dapat order ni sebab aku beli dengan hasil titik peluh aku sendiri. ("= My first ever salary (""=♡ Memang sampai tu aku peluk terus buku-bukunya haha. #PleaseDontJudge #Bookworm XD

Iyela sejak hari aku terlepas nak pra tempah set kotak eksklusif trilogi takdir, aku terus alert dengan apa-apa pengumuman dari penulis hehe.

Ini apa yang kami terima

  • NOVEL HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI 4 : SAMUDERA PENGORBANAN
  • NOVEL HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI 5 : GENERASI PEJUANG
  • PELEKAT KERETA (1)
  • PENANDA BUKU (2)
  • KEYCHAIN ARIKI - WATAK UTAMA (1)
  • BUTTON BADGE HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI (1)


Lawa kannn T^T♡♡♡♡ Yang pelekat kereta tu memang aku tunggu sampai ada kereta sendiri baru aku lekat. Lepastu keychain tu terlampau lawa dan berkualiti terus rasa sayang nak guna so ni memang akan jadi perhiasan dekat rak je lah huhu. Button badge pulak kalau aku pakai dekat tudung or baju ke secara rasminya aku akan jadi geng Hikayat Satria Satria Sejati (atau nama lain yang aku selalu guna Geng Ariki XD)

Hehe okey sampai situ sahaja pasal pra-tempah (pre-order) HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI 4 & 5.  Jom sambung balik!

Macam biasa, kalau kita bercerita pasal karya penulis Hilal Asyraf ni tak lain tak bukan, karya Islamik Epik lah! B) Setiap karya beliau memang padat dengan mesej dan penyampaian dakwah untuk memupuk jiwa pembaca. Aku boleh kata sampai ke tahap mampu memberi inspirasi buat pembaca. Bak kata orang inggeris, “get inspired / as an inspiration” gituuu hehe.

Kepada yang tak pernah baca lagi karya Hilal Asyraf, korang boleh mula baca preview awal karya di >WATTPAD<; penulis. Untuk lihat sama ada korang selesa atau tidak dengan cara penyampaian penulis. Tapi kalau korang tanya aku, memang aku akan jawab, 


“Baca je! Lama-lama nanti akan terbiasa punya” 


Hehehe. Sejujurnya pada awal pembacaan aku untuk TRILOGI TAKDIR di WATTPAD ada rasa janggal (awkward) sikit. Sebab dah terbiasa dengan karya penulis lain. Tapi aku masih beli sebab tengok review semua kata best. Ditambah sinopsis yang menarik & Islamik lagi. Mana nak dapat karya Islamik best macam movie Islamik fiksyen + fantasi + aksi + thriller + pengembaraan  ala-ala hollywood? Dengan bertunjangkan agama Islam lagi. Fuhh dakwah dia tu sampai wooo hahaha. Even pembaca non muslim pun baca tauu! Siap puji lagi karya beliau hehe.

Jangan risau, aku boleh guarantee bila baca karya Hilal Asyraf ni korang akan rasa… (antaranya)

  • Jalan cerita yang menarik (lain daripada lain)
  • Plot twist yang tak dijangka (saspen dia tu wushhh!)
  • Watak-watak best yang boleh memberi inspirasi dan pengajaran buat pembaca
  • Mudah nak bayang di dalam kepala apabila sampai di bahagian aksi pertarungan
  • Akan memberi sentuhan jiwa (di bahagian dakwah)


Well, ini apa yang aku rasalah. Tapi aku pasti, pembaca karya Hilal Asyraf yang lain mesti melalui pengalaman yang sama. Hehe.

Yang ada anak di rumah, anak dah taktahu nak buat apa, asyik buang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah, haaa bolehlah belikan novel Hilal Asyraf ni. Membaca gituuu hihi. Anyway memang highly recommended sangat untuk remaja baca. Sebab tiada langsung unsur tidak elok. Aku harap sangat ramai lagi ulat buku di luar sana baca karya Hilal Asyraf ni sebab karya beliau ni lain daripada yang lain.

Baiklah.. #Donemukadimah haha. Jom kita mula review! Oop! Cop! Sebelum tu jom kita tengok list PENTALOGI HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI dan sinopsis hehe.

*cover edisi lama*

1. HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI : GENERASI BARU

Penulis : Hilal Asyraf

Penerbit : Hilal Asyraf Resources

ISBN : 9789671464212

Bilangan muka surat : 485

Harga : RM30 (SM) | RM35 (SS)

*cover edisi lama*

2. HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI 2 : ARUS PERUBAHAN

Penulis : Hilal Asyraf

Penerbit : Hilal Asyraf Resources

ISBN : 9789671464250

Bilangan muka surat : 409

Harga : RM30 (SM) | RM35 (SS)

*cover edisi lama*

3. HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI 3 : BADAI PERJUANGAN

Penulis : Hilal Asyraf

Penerbit : Hilal Asyraf Resources

ISBN : 9789672208105

Bilangan muka surat : 368

Harga : RM30 (SM) | RM35 (SS)

4. HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI 4 : SAMUDERA PENGORBANAN

Penulis : Hilal Asyraf

Penerbit : Hilal Asyraf Resources

ISBN : 9789672208136

Bilangan muka surat : 441

Harga : RM30 (SM) | RM35 (SS)

5. HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI 5 : GENERASI PEJUANG

Penulis : Hilal Asyraf

Penerbit : Hilal Asyraf Resources

ISBN : 9789672208143

Bilangan muka surat : 449

Harga : RM30 (SM) | RM35 (SS)


SINOPSIS

Hikayat Satria-Satria Sejati ialah karya bergenre epik fantasi. Berlatarkan dunia post-apokalips yang menyaksikan bentuk muka bumi berubah akibat hujan meteor beradiasi. Kejadian itu mengubah struktur genetik sebahagian manusia, memberikan mereka potensi mengawal unsur — api, air, angin, tanah dan elektrik.

Hikayat ini mengisahkan Ariki, anak angkat kepada Lutello, maharaja zalim yang memerintah 2/3 dunia. Akibat satu peristiwa berdarah, Ariki terpaksa lari dari istana bagi menyelamatkan diri daripada kemurkaan ayahandanya. Bertemu dengan Aifer dan Kabeer, hidupnya bertemu dengan Islam dan perjuangan menegakkan kebenaran, Perjuangan yang memerlukan dirinya menentang ayahanda angkatnya itu.

Ariki perlu mengembara mengumpul kekuatan bagi menyempurnakan misi tersebut, dan ini merupakan kisah sekumpulan pemuda-pemudi mengharungi mehnah dan tribulasi sebuah perjuangan, penuh dengan aksi fantasi, disulami pengajaran-pengajaran bernilai!

(Diambil dari muka surat belakang HSSS4,  'Karya- Karya Terbitan Hilal Asyraf Resources')

JALAN CERITA

Pertama sekali, jalan cerita HSSS (Hikayat Satria-Satria Sejati) ni ada iras sikit dengan kisah Nabi Musa dan Firaun. Dan bahagian yang best & superb bagi aku untuk cerita kalini dia lebih kepada manusia yang boleh mengawal unsur elektrik, api, tanah & air. Waktu aku baca ni memang duk teringat dekat cerita Avatar the last air bender je lah haha. Part dorang berlawan tu fuhh gempak habis! Dengan aku pun ikut saspen, nerves setiap kali babak pertarungan berlangsung. Memang terbaik penulis buat babak pertarungan. Segala gerakan aku boleh bayangkan dalam kepala. Terbaikk!

Oh ya lupa aku nak cakap. Since HSSS ni pentalogi, memang kena mula baca daripada buku pertama untuk lebih mudah faham. Jangan korang pergi baca terus buku keempat haha. Memang terus pening nanti XD Aku pun taknaklah bagi spoiler sebab ada lagi yang tak baca. Jadi aku bagi komen yang pasal permukaan jalan cerita ja lah ya.

Untuk yang buku pertama, aku mula tertarik dengan kehidupan watak utama iaitu Ariki yang akhirnya hidup dia berubah bila terjadi satu insiden ni. Daripada situ perjalanan baru dia ni bermula. Berjumpa dengan insan-insan misteri *ecehhh hahaha ni aku nak elakkan spoiler untuk korang lah ni haha* yang akhirnya membuatkan dia untuk berjuang bersama. Gituuu. Itu jela yang aku boleh bagi untuk buku pertama ni. Dekat sini nanti dia akan mula berjumpa dengan geng/kumpulan dia. 

Untuk buku lain korang kena baca sendiri. XP

Overall, jalan cerita dia sangat menarik. Memang kemas bagi aku sebab bila baca enjoy je rasa takda rasa kekok tang mana-mana. Macam segala aturan tu dah okey. Macam kanapa A terjadi, kenapa B terjadi ha gitu. So terbaikkk. Segala persoalan akan mula terjawab lepas sahaja korang habis setiap buku. Itu yang buatkan aku nak baca cepat-cepat. Hahaha. Rezeki aku juga sebab waktu dah nak habis baca buku HSSS3, penulis announce kata HSSS4&5 akan keluar tak lama lagi. Habis ja buku HSSS3 terus aku sambung HSSS4. Muahaha. Satisfied betul sebab tak perlu tunggu lama XD Ada hikmahnya juga aku tahu lambat siapa penulis Hilal Asyraf ni. *ehh ye ke tu hikmah haha*

Tapi dah masuk HSSS4 ni aku bertambah sayang dekat watak-watak dalam HSSS ni. Sayang aku tu sampai kononnya nak baca slow-slow HSSS5. Lepas habis je HSSS4, aku take a break kejap sebelum sambung. Ingat nak baca slow-slow sebab iyela nanti dah tak jumpa dengan watak-watak dalam cerita ni lagi. Huhu. Tapi akhirnya aku baca laju jugak. Waduhh hahaha. Takpala, janji dapat tahu ending macam mana. Dan yang paling penting kena tahu watak kegemaran kita dapat happy ending ke tak *tiber hahaha*

Bila aku start baca HSSS5 ni baru aku perasan yang aku mula baca laju. Macam sebelum ni TRILOGI TAKDIR aku baca lambat tau. Macam ambil masa jugak nak habiskan satu karya tu. Ada orang boleh baca satu hari je dah habis. Tapi aku ni ambil masa. Satu jam je berapa muka surat dapat habis aku pun tak ingat tapi serius lambat. Sebab sebelum ni aku jarang baca novel yang tebal-tebal. Kalau baca pun ambil masa lama nak habis baca. Tapi, lepas dah biasa baca karya Hilal Asyraf ni alhamdulillah, aku rasa aku dapat improve dari segi kepantasan untuk aku habiskan pembacaan novel tebal. Serius, Novel Hilal Asyraf ni tebal tauu. First-first baca TRILOGI TAKDIR aku rasa kekok  ja nak baca sebab berat nak pegang haha. Lama-lama tu baru biasa. Bukan apa, takut terkelepet buku tu meraung aku nanti. Sayang tuu haha.

Okey sambung balik. Ending dia tu memang aku blewn away gila. Memang macam, "OMG SERIUSLAH" sebab dalam HSSS5 macam-macam terjadi dan sekali bila dah masuk part nak akhir, aku dah macam, "OMG OMG OMG". Alaa macam kita selalu tengok movie hollywood tu. Haa macam tu lah perasaan dia. Tapi serius, ending dia terbaik teruks T^T♡ Habis je HSSS5 aku boleh kata aku gembira dengan ending dia. Habis je baca terus rasa lega. Macam dengan aku ni sekali join perjalanan watak-watak novel ni pi bertarung. (memang book hangover habis)  Segala latar tempat  dalam novel ni best sangat. Teringin betul aku nak tengok dalam dunia nyata haha. Takpun ada yang rajin melukis tu, bolehlah lukiskan gambaran tempat-tempat dalam dunia HSSS ni hehehe. 


WATAK-WATAK

Setiap watak ada kelebihan masing-masing dan unik. Mereka ada personaliti berbeza even adik beradik sekalipun. Dorang pun ada bagi impak dekat diri aku. Masing-masing matang dalam berfikir untuk bertindak. Apatah lagi memikirkan strategi. Aku paling admire watak sampingan seorang ni iaitu Runihara. Bagi aku dia ni paling stand out lepas habis baca HSSS5. Kisah perjalanan dia dari awal sampai akhir. Fuhh boleh nampak perubahan pada dia tu. Tapi rasanya watak lain semua macam tu hahaha. Tapi entahlah, untuk Ariki, watak utama aku rasa dia pun okey juga. Lagipun cerita ni kisah perjalanan & perjuangan dia dengan geng dia so macam biasa, watak utama pun mestilah best. From zero to hero. Itu yang aku admire. Watak kegemaran aku pula kalau nak diberitahu, korang akan jumpa dalam buku pertama. Hehe yang dah habis baca je boleh tahu watak mana aku minat XP Haa so komen dekat bawah kepada yang dah habis baca. Kita share sikit sapa watak kegemaran kita dekat bawah XP

APA YANG MENARIK (KELEBIHAN)

Kelebihan kali ni ya? Hmm. Aku rasa… kalini dari segi jalan cerita & watak-watak yang lebih rumit. Isu pun lebih berat. Kalini bagi aku macam-macam terjadi dan banyak rahsia terbongkar. (Itu yang best tu ehe) Memang akan rasa puas lah lepas habis baca. Emosi pun akan banyak kali tersentuh bila baca perjuangan mereka dalam mempertahankan agama Islam. Dari segi dialog & perbuatan oleh watak-watak. Memang boleh bagi inspirasi sangat-sangat. Banyak kali lah jugak aku duk tahan menangis. Tapi jatuh jugak air mata ni bila sampai part touching hehe. Dialog watak-watak pun banyak yang disebut daripada Al-Quran. Memang rugi kalau tak baca~

Tapi nanti bila dah sampai HSSS5 korang akan dapat suprise tau dekat bahagian belakang tu. So, cepat-cepat baca sampai habis okey hehe xD


APA YANG KURANG MENARIK (KEKURANGAN)

------(skip)--------

Yang ni aku nak skip sebab memang takda apa yang tak best pasal buku ni haha.


NILAI PENGAJARAN

Ini apa yang aku dapat daripada novel ni. Sebenarnya ada ja lagi tapi ni antara apa yang aku dapat fikir buat masa ni hehe

  • Jangan mudah berputus asa - Cabaran dan dugaan sentiasa akan datang untuk kita hadapi jadi jangan terleka dan terus berusaha sehabis baik dan bertawakal di akhir hari
  • Pertahankan agama - menegakkan kebenaran & berjuang habis-habisan sampai ke titisan darah yang terakhir. Hidup mulia atau mati syahid.
  • Pentingnya kerjasama pasukan - masing-masing mempunyai tugasan tersendiri dan  mampu untuk melindungi antara satu sama lain.

FAVOURITE QUOTE


“Tiada istilah kebetulan di dunia ini, semuanya menurut aturan Tuhan.”


“Perjuangan akan berlangsung sehingga hari kiamat”


“Hidup mulia atau mati syahid”


Itu sahaja daripada aku kalini. Aku harap kepada yang tengah membaca ni enjoy dengan entri aku kalini hehe. Dan terima kasih kerana sudi baca dari mula sampai habis. Sis terharu ("= Nah love untuk korang ♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Kepada yang berminat nak dapatkan karya-karya Hilal Asyraf, boleh dapatkan terus dengan beliau di

>LAMAN SESAWANG HILAL ASYRAF RESOURCES<

**KINI SEDANG BERLANGSUNG PRA-TEMPAH 3 SIRI TERBAIK HILAL ASYRAF | TRILOGI TAKDIR , HIKAYAT SATRIA-SATRIA SEJATI & SAGA HERO | (25/12/2020 - 10/1/2021) TERHAD 400 UNIT SAHAJA SETIAP SIRI**


Apa-apa kalau korang nak roger penulis ini media sosial beliau,


Kalau ada rasa macam aku ni terlebih promote penulis tu sebab aku nak korang baca karya beliau. Sebab rugi kepada yang tak baca lagi. Memang best sangat. Hehe okey guys. Tata. Semoga kita berjumpa lagi di entri akan datang. Jaga diri semua. ^^

Yang ikhlas,

Nisha

p.s. Doakan supaya aku ada rezeki untuk dapatkan HSSS1-3 cover edisi baru hihi <3 Anyway korang rasa patut jual ke tak cover edisi lama? What do you guys think? :/ Ingat macam nak kumpul je. huhu.

Ulasan

  1. Siri ini pun antara siri kegemaran saya juga. Lepas dapat buku, terus baca sebab tak sabar kan.

    Sedih juga bila siri ni dah habis. Nice review :)

    BalasPadam
  2. Comelnya gambar kucen tu.

    Dah lama tak baca novel tadi baca kat blog mana ntah pasal penulis Hilal Asyraf ni tu yang singgah sini pulak

    BalasPadam

Catat Ulasan

Halu orang di situ~ Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen di entri blog ni ^^ nah mini love kita bagi *letak emoji mini love*