Selamat datang!
Hadiah Bintang Jatuh, blog yang diwujudkan oleh seorang gadis manis (ecehhh manis lah sangat hahaha) yang mempunyai hobi mengarang serta seorang alumni library student. Insya-Allah, saya akan menceritakan pengalaman, tips, nasihat, giveaway entry dan lain-lain. So, enjoy your visit here! Jangan lupa tinggalkan jejak dalam CBOX. Nanti bolehlah saya blogwalking semula (;
NAK TAHU LEBIH LANJUT?
Klik sini
  • 1
    BELAJAR
    Pengalaman belajar diploma & degree saya dalam bidang pengurusan perpustakaan ♡
    Klik sini
  • 2
    ULASAN
    Antara review buku yang saya dah baca ♡
    Klik sini
  • 3
    PERKONGSIAN
    Pengalaman saya pergi ke tempat-tempat menarik seperti ke pesta buku ♡
    Klik sini

REVIEW : KOMIK BELANG JADIAN BY PANDA

Assalammualaikum semua. Harini aku kembali lagi dengan book review. Cuma ada kelainan sikit. Sebelum ni aku beri ulasan untuk novel kan? Haaa, kalini aku nak review komik pulak hehe. Siapa sini kaki komik angkat tangannnnn! Hehe. Okey-okey. Tapi kalini komiknya lain sikit tau. Bukan komik daripada Jepun (manga) atau komik yang biasa kita selalu baca. (aku sejujurnya jarang baca komik. Last waktu sekolah dulu, jadi tak berapa nak tahu sangat berapa banyak genre yang telah wujud (latest) dilukis oleh pelukis tempatan huhuhu). Tapi komik bergenrekan hikayat melayu hasil anak tempatan iaitu dengan nama penanya, Panda. Komik ni daripada Siri Hikayat Sakti. 

Tajuk buku komik yang bakal aku review kejap lagi ni pula ialah…

 Belang Jadian : Pemburuan Belum Berakhir

Jeng jeng jeng!!! Wuu saspen tak, saspen tak?? Hehehe. Aku nampak ja tajuk ni terus grab cepat-cepat macam tinggal itu aje stok yang ada XP Al kisahnya waktu aku tengah mencari buku dekat MPH dulu aku mencari buku yang ada genre sejarah/hikayat/lagenda/dongeng/fantasi (yang lebih ke arah tanah melayu). Tengok-tengok terjumpa komik ni. Kuat betul firasat aku suruh beli komik ni. Dan alhamdulillah. Memang tak menyesal langsung! Best sangat. Aku dapat tahu ada sambungannya tapi tak beli lagi. Tengoklah kalau ada rezeki lebih aku cuba dapatkan.


 

Belang Jadian : Pemburuan Belum Berakhir

Pelukis : Panda

Harga : RM12.00

Penerbit : KADOKAWA GEMPAK STARZ SDN. BHD.

Genre : fiksyen, hikayat , fantasi , aksi , dongeng

Siri : Siri Hikayat Sakti

Jumlah muka surat : 180

ISBN : 9789672431336

Sinopsis :

Kemunculan makhluk aneh dipanggil harimau jadian mencetuskan panik. Kekebalan makhluk ni menggusarkan bila puak lanun menculik puteri raja. Izzat tampil memberi bantuan tetapi sebaliknya dia ‘diserang!’ Tindakannya mengundang 1001 persoalan dan kekecohan. Siapakah Izzat dan apa kaitannya dengan harimau jadian yang digembar-gemburkan? Selami keajaiban dongeng silam karya panda!


Boleh beli secara di atas talian di laman web >KADOKAWA GEMPARK STARZ

  • Idea & Konsep

Baiklah. Untuk konsep dan idea bagi aku sangat menarik sebab ada komik yang mengisahkan cerita hikayat melayu. Macam sebelum ni kita pernah dengar pasal serigala jadian . Atau dalam cerita hantu yang kita biasa dengar, saka harimau (dalam filem saka tak silap) So, bagi aku ini antara first tanggapan aku waktu sebelum baca. TAPI selepas baca.. Lain rupanya. Sememangnya kisah mengenai harimau jadian *Maaf guys. Waktu sebelum aku baca komik ni pun aku taktahu kenapa tiba-tiba boleh jadi bengap sikit. Dah terang-terang tajuknya tertulis Belang Jadian XD* But still, konsep dan idea sangat menarik. Mengisahkan seorang lelaki & kejadian seekor harimau jadian. Itu ja apa yang aku boleh bagi takut spoiler pulak XD


  • Plot

Plot menarik. Jalan cerita pun *suara ejen ali* cunnnn! Aku agak suka dengan konflik yang diberikan oleh penulis dalam karya ni. Bagi aku ada dua konflik. Konflik pertama tu yang tujuan asal kenapa watak utama melibatkan diri. Yang konflik kedua tu lebih banyak aksi. Reaksi aku untuk konflik kedua tu macam, “Ohhhh I didn’t see that coming!” even ada ja sebelum tu pelukis bagi hint haha. *ketuk kepala sendiri* Waktu konflik kedua tu serius aku saspen gila. Cuma ending tu agak tertanya-tanya sikit. Waktu habis baca tu first-first memang rasa macam akan ada sambungan. (Harapnya macam tu lah.)


Selain daripada tu, bak kata Aman Wan dalam review beliau haritu.. Komik ni ada potensi. Aku pun bersetuju. Itu yang tertunggu the next sambungan by penulis. Rupanya dah keluar. Tapi aku tak baca lagi. Kejap aku bagi gambar dan link untuk korang rujuk. Nanti kalau nak beli Belang Jadian (komik ya, bukan yang betul2 punya huhu. Kalau yang original serammm!), boleh beli sekali. Lepas dah baca boleh komen dan bagitahu sama ada dua hikayat ni ada kaitan tak. Sebab nak tengok watak utama lagi *terbatuk pulak* XD

Hikayat Sakti

Puaka Gedembai : tiada belas kasihan!

>BOLEH KLIK/BELI DI SINI<


  • Lukisan

Lukisan memang ya Allah.. Lawa dan perfect gila for me. Memang rasa puas hati bila beli. Aku sangat admire cara Panda lukis. Sangat detail dan sangat berkualiti. Tip top. Waktu permulaan baca tu pun dah dapat rasa aura lukisan pelukis Panda ni. Memang obvious guys XD Memang boleh simpan buat kenangan haha. Kemas dan sangat teratur. Part aksi pun not bad. Aku suka. Kalau komik ni boleh adakan banyak muka surat lagi memang aku suggest untuk pelukis masukkan banyak lagi part aksi huehuehue. 

  • Watak-watak

Watak-watak dalam komik ni ada sikap dan peranan masing-masing. Untuk watak hero, aku suka dengan sikap dan keberanian beliau. Cuma macam cara dia nak libatkan diri dalam konflik pertama yang tengah berlaku tu agak rasa simple sangat. Maybe kalau ada reason-reason lain yang mendorong dia untuk datang libatkan diri pun better. Macam lebih mendebarkan dan buatkan pembaca tertanya-tanya gituu.

Oh ya. Somehow aku suka dengan seorang lagi watak yang sangat penting dalam kisah ni. Ini antara motif utama Izzat datang melibatkan diri. (Kepada yang tak baca lagi, boleh beli untuk fahamkan XD). Watak ni for me sangat comel dan ada sikap dia yang tersendiri yang buat aku teringat dekat dia sampai habis baca. Padahal sepatutnya pembantu watak utama yang patut lebih menonjol. But yeahh. Watak tu yang dah ‘caught my attention’ Hehehe.  

Aku cuma harapkan banyak lagi muka surat sebab rasa macam cepat je habis baca haritu haha. Adehh. Itu sahaja kot. Review kali ni sangat simple. Aku pun idok ler pandai mana nak bagi review. Sekadar bagi pandangan sahaja. Kalau nak bagi review secara detail sampai ke latar belakang, latar masyarakat tu idok ler. Sekadar buat review untuk suka-suka. Hehehe.

Anyway aku bagi komik ni 4.5/5 ^^ Lagi 0.5 tu hilang sebab nak suruh penulis buat sambungan. :< LOL gurau-gurau. 0.5 tu hilang sebab tak puas tengok ending waktu konflik dah terlerai dan keadaan ‘goes back to normal’. *bisik* Part ketika pandangan pembaca mula nampak dengan jelas siapakah watak-watak lain di tempat tinggal Izzat hehehe.


Itu sahaja daripada aku untuk kali ni. Terima kasih kerana sudi baca review ni hehe. Jaga diri semua dan stay safe ^^ Jangan lupa pakai mask bila keluar okeyy. #KitaJagaKita


Assalammualaikum.

Yang ikhlas,

Nisha.

Ulasan

  1. review mantap! ..kita peminat komik...hehehe

    BalasPadam
  2. jom join GA ni..

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/08/520-giveaway-by-garaeki.html

    BalasPadam
  3. akak kalau komik buat masa ni one piece jelah... susah nk terbuka dengan yang lain

    BalasPadam
  4. Saya pembaca komik doraemon je hehe
    btw good review, thumbs up!

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Halu orang di situ~ Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen di entri blog ni ^^ nah mini love kita bagi *letak emoji mini love*